NVVK - Vakgroep Vervoer, Sessie Lessons learned uit de luchtvaart
Aanmelden
NVVK - Vakgroep Vervoer, Sessie Lessons learned uit de luchtvaart
NVVK - Vakgroep Vervoer, Sessie Lessons learned uit de luchtvaart
De luchtvaart is een sterk gereguleerde sector waarbij veel veiligheid in wet- en regelgeving, protocollen en automatisering is vastgelegd. In de loop van de tijd heeft de sector veel geleerd van ongevallen die zijn gebeurd. Het zijn er altijd te veel (zie: Lijst van luchtvaartongevallen - Wikipedia) en zeker omdat een vliegtuigcrash vaak onverbiddelijk is voor de passagiers: het heeft bijna altijd een fatale afloop. Er is daarom ook veel onderzoek naar gedaan en de lessen zijn vertaald in regels[1]. De luchtvaart wordt nog steeds gezien als een van de meest veilige transportsectoren. Toch staat dit onder druk. Bijv. van de concurrentiestrijd en de noodzaak om economische factoren te laten prevaleren boven de kwaliteits- en veiligheidsfactoren[2]. Deze sessie gaat in op goede voorbeelden uit de luchtvaartsector en bediscussieerd hoe de veiligheid in het spanningsveld van ‘finance’ en concurrentiestrijd overeind kan worden gehouden.
Doel
Het doel is kennis te delen tussen transportsectoren en aan de hand van goede praktijken uit de luchtvaart sectoren te bespreken hoe de veiligheid geborgd kan blijven. Ook bediscussiëren de deelnemers de financiële druk die aandacht voor veiligheid altijd onder spanning zet.
Doelgroep
Veiligheidskundigen werkzaam in de luchtvaart en in vervoerssectoren als spoorvervoer, wegvervoer, scheepvaart en OV die te maken hebben met vergelijkbare situaties in hun sector en zich willen spiegelen aan de veiligheidsaanpak die in de luchtvaart is ontwikkeld.
Programma
- Vliegtuigonderhoud
- normen - cmr stoffen
De veiligheid van vliegen begint bij veilige toestellen. De technische veiligheid is sterk afhankelijk van de kwaliteitseisen die het bedrijf stelt. Veiligheid en kwaliteit komen bijna nergens zo dicht bij elkaar als bij het vliegtuigonderhoud. Welke bouwwerk van normen gaan hier allemaal over? Hoe is de vliegtechnische veiligheid geregeld? En hier gelden ook keiharde arbotechnische eisen. Mogen er CRM stoffen worden toegepast die de fabrikant voorschrijft? Zo ja, onder welke condities mag dit dan? - MAD
gebruik - roosters - fatigue - gezondheid
Medicijn, alcohol en drugs gebruik beïnvloedt in grote mate de mogelijkheid om te presteren. Het blijkt momenteel gemeengoed onder de jongeren dat zij gebruiken. Dit beïnvloedt hun prestatievermogen en emotionele stabiliteit. Dit is een grote zorg voor het aannamebeleid: jonge mensen die niet gebruiken, vindt ze maar! Tegelijkertijd is de fitheid van het personeel een cruciale factor voor het succes van een luchtvaartmaatschappij. De roosters die men loopt zijn fundamenteel om mensen gezond te houden. Met bijv. het programma ‘safety fast’ worden roosters doorgerekend op vermoeidheid. Ook kan men zich ‘no fit’ melden. Hoe is dit in de luchtvaart allemaal ingeregeld? En wat kunnen andere sectoren hiervan leren. - Operationele
druk en wanneer beslis je niet te vliegen? - zijn vooral afvinklijstjes
De luchtvaart is gereguleerd en er zijn afspraken over wanneer er wel of niet gevlogen mag worden. Dit lijkt allemaal duidelijk en voor de hand liggend. Bijv. bij een storm of orkaan is het niet verstandig op te stijgen. Vanaf windkracht 8 worden bepaalde onderhoudswerkzaamheden niet gedaan. Maar alles is er op gericht om te gaan vliegen: planning, operation control center, crews, iedereen staat klaar en popelt om te vertrekken. Maar wat doe je met onverwachte situaties die snel veranderen? Wanneer besluit je een toestel aan de grond te houden? En wie neemt die beslissing? En wie hebben hier inspraak in? - Sociale
veiligheid - ongewenst gedrag - PSA
Tegenwoordig laten weinig passagiers zich nog iets zeggen. Er is een toenemende intolerantie bij passagiers voor dingen als vertraging, verschraling van de service en afwijking van hun verwachtingen. Het komt steeds vaker voor dat passagiers zich misdragen, al dan niet onder invloed van drugs of alcohol. Hoe kun je als luchtvaartmaatschappij hier op inspelen? Hoe train je je personeel om te de-escaleren? Hoe leer je ze weerbaar te worden onder werkomstandigheden die steeds penibeler worden? En wat is het nut van het opleiden van veiligheidsambassadeurs?
Sprekers (onder voorbehoud):
- Transavia
- KLM
- ILT/ NLAI
- LVNL