De veiligheid van het Nederlandse luchtruim komt zeer ernstig in het gedrang door een tekort aan militaire luchtverkeersleiders en problemen rondom de fusie met de civiele Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Dat stelt Het Parool vast op basis van gesprekken met anonieme medewerkers van de militaire luchtverkeersleiding.
Gevolgen van tekort aan militaire luchtverkeersleiders
Volgens de bronnen lukt het regelmatig niet meer om alle vluchten veilig te begeleiden. De afgelopen maanden waren er meerdere momenten waarop de militaire luchtverkeersleiding geen dienstverlening kon bieden, waardoor vliegtuigen zonder begeleiding door het luchtruim moesten, vluchten werden vertraagd of geschrapt en missies moesten worden afgeblazen.
Fusie met LVNL loopt vast
Sinds 2017 werken militaire en civiele luchtverkeersleiders samen op Schiphol en begeleiden zij het vliegverkeer, zowel civiel als militair, tot 7500 meter hoogte. De integratie tussen de twee partijen verloopt echter moeizaam. Een belangrijk probleem is dat militaire luchtverkeersleiders onder een andere cao vallen dan hun civiele collega’s bij de LVNL. Zij ontvangen minder salaris en hebben minder gunstige arbeidsvoorwaarden. Dit leidt tot een hoog verloop onder militairen, waardoor de werkdruk verder toeneemt.
Veiligheid in het geding
De situatie heeft inmiddels grote gevolgen voor de militaire luchtverkeersleiding. Op de operationele eenheid op Schiphol-Oost, waar militair en civiel vliegverkeer wordt begeleid, zijn onlangs drie medewerkers vertrokken. Hierdoor zijn er nauwelijks reserves en is het opnemen van verlof vrijwel onmogelijk. Defensieklokkenluiders waarschuwen dat de werkzaamheden niet meer voldoen aan de burgerwetgeving en slechts beperkt aan militaire regelgeving. Ze stellen dat essentiële ondersteunende functies niet meer worden ingevuld en dat procedures verouderd zijn, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Defensie en LVNL ontkennen problemen
LVNL, defensie en de luchtmacht erkennen de uitdagingen, maar ontkennen dat de veiligheid in gevaar is. Een woordvoerder stelt dat het personeel altijd volgens de regels wordt ingezet, ook bij tekorten. Volgens de betrokken instanties is de fusie niet mislukt, maar duurt de integratie langer dan verwacht. Ze benadrukken dat er al op bepaalde deelprojecten successen zijn behaald en dat de komende maanden verdere stappen worden gezet richting volledige integratie.
Bronnen: Parool, Zaanstad Nieuws