Onlangs was het de ‘Dag van de Fietshelm’, een feestelijk verpakte oproep om vaker een fietshelm te dragen vanwege het feit dat er opnieuw meer fietsers zijn omgekomen in het verkeer dan auto-inzittenden. Deze trend ontstaat in 2020 volgens de cijfers van het SWOV (SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en is sindsdien niet verdwenen.
Ook in de professionele wielersport is de afgelopen periode veel aandacht voor veiligheid. De in het parcours van Parijs-Roubaix geïntroduceerde ‘chicane’ zorgde voor veel discussie. De chicane had als doel om de snelheid van de renners te vertragen en het risico op valpartijen op de kasseien erna te beperken.
Een chicane is een kunstmatige bocht in een weg of parcours met als doel het verkeer te vertragen
Als leek vraag je je af of dat de bedoeling is van wielersport. Daarbij gaat het toch om wie ‘het hardst fietst’? En bij kasseien denk je aan verslaggevers van vroeger: ‘de renners vliegen met de blik op het wiel van de voorganger over de kasseien’. Maar toch is ‘veiligheid in het peloton’ op dit moment hét onderwerp in de wielersport.
De renners zelf lijken er niet blij mee. Mathieu van der Poel reageerde al met de vraag of die chicane soms een grap was. En wat afremmen op een spoorbaan met daarna een bocht van 180 graden op het gebied van veiligheid zou opleveren.
Wij legden deze trend voor aan Maarten Ducrot, spreker op het NVVK Veiligheidscongres en oud-profwielrenner. Hij noemt de wielersport een ‘samenleving op wielen’ en constateert gedrag in die samenleving die de veiligheid niet bevordert. ‘Je kunt wel een grotere helm, opblaasbroeken en elleboogbeschermers introduceren, maar je moet natuurlijk bij de mens beginnen’. Matthieu van der Poel bevestigt dat door zijn uitspraken in de media. “Het meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de renners zelf.”
“gaan we het regelen voor de renners of helpen we de renners het zelf te regelen?”
Deze aandacht voor behoefte aan gedragsverandering ten behoeve van veiligheid is voor veiligheidskundigen natuurlijk een bekend dilemma. Maarten Ducrot vertelt hier meer over tijdens zijn bijdrage aan het NVVK Veiligheidscongres.
Maarten Ducrot is Doctorandus in de Sociale en Organisatie Psychologie, (oud)wielrenner, bedrijfsadviseur, verandermanager, tv-commentator en paardentrainer.
|