Persbericht: Veiligheid in transitie

Toekomstgerichte veiligheidskunde voor álle sectoren op het NVVK-Veiligheidscongres 2024

<Eindhoven, 20 juni 2024> Het tweejaarlijkse Veiligheidscongres van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) staat op 2 en 3 oktober a.s. geheel in het teken van ‘veiligheid in transitie’. In wetenschap en media is veel aandacht voor de snelheid waarmee economische en maatschappelijke veranderingen de laatste jaren hun beslag krijgen. Deze veranderingen hebben sterke invloed op de veiligheid binnen alle sectoren in economie en samenleving. Veiligheidskundigen merken de effecten in hun dagelijkse beroepspraktijk. Het congres biedt een scala aan verkennende én praktische inzichten over de invloed van de belangrijke transformaties op de veiligheid in industrie, bouw, transport, zorg, overheid en vele andere sectoren.

Vol en actueel programma

De inschrijving voor het congres is deze week geopend. Het programma is boordevol met plenaire en break-out sessies gedurende twee dagen. Kees Roelofs, voorzitter van de NVVK Congrescommissie betoont zich zeer tevreden: "Tijdens het congres willen wij zichtbaar maken hoe transities in verduurzaming, digitalisering en méér diversiteit op de werkvloer grote impact hebben op onze veiligheidskundige praktijk. Onze leden hebben het belang hiervan in het NVVK Ledenonderzoek 2023 kenbaar gemaakt. NVVK staat voor kennis. Daarom willen wij kennis over de transitie in veiligheidsdenken tijdens dit congres in de volle breedte bieden."

Media

Dit betekent o.a. dat Marlies Visser, COO van Alliander, in een keynote zal spreken over elektrificatie en de gevolgen daarvan. Datawetenschapper Peter de Kock belicht de rol van data en kunstmatige intelligentie bij de beoordeling van risico’s. Er zijn sessies over de risicofactoren van ongewenst gedrag. Over de ontwikkelingen in de nabije toekomst en over crisismanagement in tijden van transformatie. En nog veel meer. Roelofs: "TV-journalist Charles Groenhuijsen zal op de tweede dag zelfs aandacht besteden aan hoe veiligheid in de media een steeds prominenter onderwerp wordt. Als NVVK onderstrepen wij hiermee dat een toekomstgerichte veiligheidskundige beroepsuitoefening misschien actueler en noodzakelijker is dan ooit."

Samen met vakbeurs Safety&Health@Work

S&H@W Dit jaar is ervoor gekozen om het belangrijkste veiligheidscongres in ons land gelijktijdig te laten plaatsvinden met de vakbeurs Safety&Health@Work in de Rotterdamse Ahoy. Hierdoor ontstaat een volledig veiligheidsevenement met kennis, diensten en producten. Roelofs: "Het belooft een enorme tweedaagse happening te worden. Zorg er als veiligheidsprofessional voor dat je deel uitmaakt van dit grootste en meest actuele kennisevent voor en door veiligheidskundigen van 2024."

Meer informatie over het congres en het programma is te vinden elders op onze website.

Download het complete persbericht. (klik op het pdf-icoon hiernaast)

20 juni 2024
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten