Bij 25 procent van de patiënten die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezochten, ging er (bijna) iets mis. Dit blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland. Aan het onderzoek deden 7860 deelnemers mee.
De uitkomst betekent een stijging van 4 procent ten opzichte van 2021. Toen zei 21 procent van de ondervraagden dat er (bijna) iets mis was gegaan tijdens een bezoek aan een ziekenhuis of kliniek.
Veelvoorkomende fouten
- Toediening van medicijnen die niet goed combineren met andere medicatie
- Antibiotica geven waarvoor een patiënt allergisch is
- Gebrekkige communicatie tussen zorgverleners, waardoor essentiële informatie ontbreekt
- Pijnklachten niet serieus nemen, waardoor diagnose langer op zich laat wachten
Lichamelijk en psychisch letsel
De fouten vonden met name plaats bij diagnoses, medicatieverstrekking en behandelingen. Bij 18 procent van de patiënten resulteerde dit in blijvend lichamelijk letsel. 21 procent liep psychische schade op. Onvoldoende communicatie met patiënten (31 procent) en onzorgvuldig gebruik van medische gegevens (23 procent) werden het vaakst genoemd als oorzaken van deze problemen.
Bron: medischdossier.nl
Lees het onderzoek van de Patiëntenfederatie