De Onderwijsinspectie roept
basisscholen op om het thema sociale veiligheid structureel op de
agenda te zetten. Aanleiding is een recente analyse waaruit blijkt
dat scholen vaak wél handelen bij incidenten, maar te weinig doen om
sociale veiligheid preventief te versterken.
Het advies: praat vaker met
leerlingen én collega’s over sociale veiligheid, en koppel dit aan
samenhangend beleid.
In veel scholen is er aandacht voor pesten, grensoverschrijdend gedrag of het voorkomen van onveilige situaties, maar deze aandacht blijkt versnipperd en afhankelijk van losse programma’s of individuele initiatieven. Volgens de Inspectie ontbreekt vaak een heldere visie of planmatige aanpak. Dat maakt het lastig om te zien of leerlingen zich daadwerkelijk veilig voelen op school en of interventies effect hebben op de lange(re) termijn.
Integraal onderdeel
De Inspectie adviseert daarom om sociale veiligheid te benaderen als een integraal onderdeel van de schoolcultuur. Dat betekent: erover praten in de klas, signalen serieus nemen, leraren trainen, beleid opstellen én de uitvoering monitoren. “Niet als los project, maar als blijvend onderdeel van het pedagogisch klimaat,” aldus inspecteur-generaal Alida Oppers.
De oproep komt op een moment dat sociale veiligheid landelijk steeds meer aandacht krijgt, ook buiten het onderwijs. Voor veiligheidskundigen onderstreept het rapport hoe belangrijk het is om veiligheid niet alleen technisch of organisatorisch te benaderen, maar juist ook sociaal-psychologisch: mensen moeten niet alleen veilig zijn, maar zich ook veilig voelen.
Bronnen: Onderwijsinspectie en NOS