Havenmeester speelt sleutelrol bij veiligheid Nieuwe Maas

In de opvolgingsnotitie op het OvV-rapport over de aanvaring tussen een watertaxi en een havenrondvaartboot in 2022 wijst de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) op het belang van blijvende samenwerking tussen alle betrokken partijen. De OvV verwacht concrete maatregelen en noemt daarbij snelheidsbeperkende maatregelen voor vaartuigen. De havenmeester van Rotterdam krijgt hierin een centrale rol toegewezen.

Op 21 juli 2022 vond een aanvaring plaats tussen een watertaxi en een havenrondvaartboot op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De watertaxi MSTX 21 sloeg om na de botsing met de rondvaartboot Marco Polo, waarbij de schipper en vijf passagiers tijdelijk vastzaten in een luchtbel onder de omgeslagen boot. Dankzij snelle hulp wisten zij na negen minuten te ontsnappen, maar een van de passagiers liep botbreuken op. De watertaxi zonk volledig, terwijl de Marco Polo slechts lichte schade opliep. De OvV publiceerde op 17 januari 2024 een rapport over het incident, waarin zij stelde dat de veiligheid op de Nieuwe Maas dringend verbeterd moet worden. Toenmalig minister van I&W Mark Harbers zette overleg tussen betrokkenen in gang.

Twintig incidenten sinds 2022

Volgens Erica Bakkum, raadslid van de Onderzoeksraad, is het essentieel dat partijen zich blijven inzetten. Bakkum: 'Sinds het incident in 2022 zijn er ongeveer twintig vergelijkbare voorvallen geweest rond dezelfde locatie. Met de toenemende drukte op de vaarweg is het noodzakelijk dat alle betrokkenen samen optrekken om dit in de toekomst te voorkomen.'

Vooruitgang, maar nog veel werk

Na het rapport van januari 2024 hebben verschillende partijen maatregelen genomen. Zo heeft Watertaxi Rotterdam het trainingsprogramma aangepast en maatregelen ingevoerd om afleiding bij schippers te verminderen. De opvolgingsnotitie, die oorspronkelijk in november 2024 zou verschijnen, werd uitgesteld na een nieuwe aanvaring rond dezelfde locatie. Begin 2025 organiseerde de Onderzoeksraad een rondetafelgesprek waarin betrokken partijen hun verantwoordelijkheid benadrukten en afspraken maakten over verdere acties.

Acties onder leiding van havenmeester

Alle betrokkenen, waaronder Watertaxi Rotterdam, Koninklijke Spido (rederij van de rondvaartboot) en de gemeente Rotterdam, hebben aangegeven samen te werken onder leiding van de havenmeester om te komen tot duidelijke maatregelen. De Onderzoeksraad roept op tot snelheidsbeperkingen en andere structurele verbeteringen.

De volledige opvolgingsnotitie en het rapport zijn te vinden op de website van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

31 januari 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten
Walter Zwaard
1954 - 2025