Buurtbatterijen en ontwikkeling veiligheidsbeleid

Zo slecht is het niet geregeld

Terwijl in België bewoners protesteren tegen grootschalige batterijparken vanwege veiligheidszorgen, ontwikkelt Nederland praktische pilots én richtlijnen.

In Rijsenhout, vlakbij Amsterdam, loopt een pilot met een buurtbatterijsysteem van 128 kWh dat een kleine gemeenschap van zonnepaneel-eigenaren ondersteunt. Deze buurtbatterij stabiliseert het lokale elektriciteitsnet, slaat overdag opgewekte stroom op en levert die ’s avonds weer uit. Zo worden pieken in vraag opgevangen zonder grote netverzwaring, en besparen bewoners aanzienlijk op infrastructuurkosten.
Ook in het Schiphol Trade Park werkt een energiecoöperatie met batterijen om commerciële bedrijven via slim balanceren te helpen bij efficiënt energiegebruik — zonder volledige netverzwaring.

Veiligheidsrisico’s

Het RIVM ontwikkelde een rekenmethode om veilige afstandsnormen te bepalen bij grootschalige lithium-ion batterijopslag, gericht op scenario’s zoals explosie of giftige gasvorming. Deze worden belangrijk voor toekomstige wetgeving én ruimtelijke inpassing nabij kwetsbare functies zoals woningen, scholen of ziekenhuizen.

Nederland laat zien dat energieopslag niet per se botst met leefomgeving en veiligheid. Met slimme pilots én methodisch beleid blijkt bij dit soort projecten dat de energietransitie zowel duurzaamheid bevorderen als maatschappelijk draagvlak hebben.

Bronnen: Wereldbank, ForesightMedia en RIVM

9 september 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten
Kabinet juicht SER-advies toe
“sterke basis voor toekomstbestendige arbeidsmarkt in groenblauwe sector”